După intrarea în vigoare a celor două ordonanțe de urgență privind legiferarea anumitor aspecte legate de sancționarea conducătorilor auto care au fost depistați sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor interzise, mințile luminate din Poliție și minister găsesc cu greu variante de aplicare a documentelor, asta în condițiile în care ei le-au gândit și le-au scris.
Cea mai mare problemă a României când vine vorba despre aplicarea unor acte normative este interpretarea lor. Legiuitorii întocmesc aceste înscrisuri atât de bine (a se citi ironia) încât fiecare le înțelege după bunul plac.
Revenind la subiectul zilei: au trecut peste 20 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanțelor 84 și 97 care aduc schimbări în ceea ce privește șoferii prinși băuți sau drogați la volan (nu dezvoltăm articolele din ordonanțe pentru că s-a tot discutat despre acestea), iar polițiștii rutieri încă nu știu cum să înregistreze cauzele. Până acum, erau înregistrate ca și dosare penale, iar dacă rezultatele probelor biologice lucrate de Instituțiile de medicină legală veneau negative, deși drugtestul ieșise pozitiv se închidea cercetarea penală. Acum, în schimb, agenții care depistează un astfel de conducător auto nu mai pot întocmi dosare penale, ci ….. lucrări/acte de sesizare și trebuie să țină documentele astea până vin rezultatele de la INML. Toate aceste precizări au venit, însă, sâmbătă, de la București, după ce au existat cazuri în țară, inclusiv la Teleorman, unde șoferilor care au ieșit pozitiv pe drugtest li s-au întocmit dosare penale, cu toate că conducerea celor două instituții, MAI și IGPR susțineau altceva în declarațiile publice.
Erată ca să spunem fix același lucru
Deocamdată în legislație nu se prevede o formă clară de înregistrare a acestor înscrisuri (parchetele de pe lângă judecătorii dau numere unice, în termeni populari acestea însemnând dosare penale). Însă, pentru că săptămâna trecută birourile de presă ale unor IPJ au transmis comunicate de presă în care au spus că unor șoferi care aveau teste pozitive drugtest li s-a întocmit dosar penal, s-a revenit la două zile cu erate că de fapt, nu sunt dosare penale, ci lucrări generale, formulă/termen agreat și de ministrul Predoiu. Polițiștii din toată țara s-au revoltat atunci și au cerut lămuriri pentru că aceste noțiuni nu pot fi înregistrate în registrele lor. Ba, chiar, sindicaliștii de la Europol au publicat un articol în care spuneau că pentru a-și acoperi gafele publice, mai marii din sistemul juridic le transmit oamenilor legii să încalce legea.
”Astfel, prin pozițiile oficiale, atât ministrul Predoiu, cât și secretarul de stat Despescu au transmis faptul că de la intrarea în vigoare a noilor ordonanțe de urgență, polițiștii rutieri au întocmit în mod ilegal dosare penale persoanelor care au fost depistate pozitiv la testarea cu Drugtest-ul, în ciuda faptului că aceștia au procedat corect din punct de vedere al Codului de procedură penală și a procedurii de sistem PS-IGPR-DR nr. 35/2022. Mai mult decât atât, ca urmare a declarațiilor maraton realizate de secretarul de stat DESPESCU și a purtătorilor de cuvânt ai MAI/IGPR, în disperarea de a nu recunoaște în fața opiniei publice fie că sunt incompetenți și nu înțeleg prevederile legale elementare, fie că efectiv s-au grăbit și nu au luat în calcul o serie de aspecte în privința OUG-urilor, au pus presiune pe șefii din IGPR să încerce să găsească justificare legale pentru inepțiile afirmate. Astfel, de joi de când și presa a început să conștientizeze minciunile furnizate de către oamenii politici din MAI, care nu aveau corespondent în cuprinsul OUG-urilor emise, aceștia au cerut șefilor din Poliția Română să dreagă cu busuioc situația și să reinterpreteze legislația pe care polițiștii rutieri o aplică de zeci de ani. Au transmis în mod NEASUMAT, ca adevărați „menegeri” ce sunt, deținători de „cele mai mari stele” fie prin intermediul purtătorilor de cuvânt, fie prin intermediul unor mesaje Whatsapp despre care aceștia au avut pretenția să devină „norme”, anumite precizări referitoare la un ”mod unitar” de lucru, total nelegal, dar și neasumat cu grad, nume, prenume și semnătură”, au arătat sindicaliștii de la Europol.
Dar, ca să nu se facă și mai mult de râs cu privire la faptul că nu au cunoscut toate aceste neconcordanțe, mințile luminate de la București au trimis sâmbătă după-amiază, după o videoconferință maraton, un comunicat de presă, prin care ne spun că exista încă din anul 2014 un ordin comun al MAI și Parchetul Înaltei Curți de casație și Justiție, care la art. 4, alin. 2 spune cam așa: ,,Înregistrarea actului de sesizare se face într-un termen de cel mult 5 zile, cu excepția cauzelor penale urgente, a căror înregistrare se realizează în termen de maxim 12 ore. În cuprinsul acestor termene, se realizează întreg circuitul administrativ intern, de la primirea sesizării până la predarea cauzei organului de cercetare penală al poliției judiciare.” Astfel, în zilele acestea cât înscrisurile stau în sertarele poliției, le putem numi lucrări.
Păi și până acum, de ce nu s-a ținut cont de asta? Este un întrebare legitimă, ba, chiar sindicaliștii din poliție transmit că exemplele date de șefii de la capitală, cu șoferi băuți și drogați, contravin prevederilor Codului Penal și Codului de Procedură Penală, care stabilesc exact pașii și infracțiunile de conducere pe drumurile publice a persoanelor aflate sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive.
Articolul complet al celor de la EUROPOL îl găsiți în linkul de mai jos
Pentru că și procurorii au un cuvânt de spus în aceste spețe, am încercat și noi să luăm legătura cu mai mulți reprezentanți/purtători de cuvânt ai Parchetelor locale din Teleorman pentru a ne lămuri cu privire la această problemă. Însă, nimeni nu a vrut să ne furnizeze un răspuns verbal, clar, pe înțelesul tuturor, ci ne-au transmis, fie că nu ne pot da date procedurale (de parcă ar fi un secret…toate documentele legale sunt publicate în Monitorul Oficial, o platformă cu caracter public, de altfel), fie ne-au rugat să solicităm informațiile în scris în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public cu modificările și completările ulterioare.
Până una alta, rămâne o nebuloasă dacă o persoană este depistată în trafic, la volanul mașinii sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise, se alege cu dosar penal sau doar….. o lucrare.
Comentarii despre acest post